REGULAMIN ŚWIADCZENIA USŁUG OPIEKUŃCZYCH
CARITAS DIECEZJI KOSZALIŃSKO-KOŁOBRZESKIEJ
- Usługi Opiekuńcze Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej (dalej "Usługi Opiekuńcze") jest niemającą osobowości prawnej jednostką wewnętrzną Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, która jest jej organem prowadzącym.
- Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej jest kościelną osobą prawną.
- Zleceniobiorcą może być niesamodzielna osoba korzystająca z usług opiekuńczych, poprzez złożenie oświadczenia i zawarcie umowy na korzystanie z usług, co jest równoznaczne z tym, że zapoznał się z treścią regulaminu, rozumie jego zapisy, przyjmuje je do stosowania i zaakceptował jego postanowienia.
- Niniejszy Regulamin określa zasady świadczenia usług opiekuńczych na terenie Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej.
- Użyte w niniejszym regulaminie pojęcia oznaczają:
- regulamin - regulamin świadczenia usług opiekuńczych określa zasady świadczenia usług opiekuńczych,
- organizator usług opiekuńczych – Usługi Opiekuńcze Caritas Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej,
- Podopieczny - osoba, która ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego,
- strona internetowa - strona internetowa z informacjami o świadczonych usługach znajdująca się pod adresem: uslugiopiekunczecaritaskoszalin.pl
- koordynator ds. rekrutacji - osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie przyjmowanie deklaracji zgłoszeniowych, udzielanie informacji/wyjaśnień, prowadzenie rejestru zgłoszeń,
- miejsce zamieszkania - miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
- Pierwszym etapem podjęcia współpracy jest spotkanie konsultacyjne koordynatora z Podopiecznym i osobą z rodziny. Spotkanie konsultacyjne jest nieodpłatne i nie zobowiązuje do podpisania umowy.
- Przedmiotem umowy jest wykonywanie usług opiekuńczych związanych z opieką nad osobami starszymi lub niepełnosprawnym przez Zleceniobiorcę, wobec osób wskazanych przez Zleceniodawcę, będących klientami Zleceniodawcy, w miejscu wskazanym przez Zleceniodawcę.
- Usługi świadczone w ramach niniejszej umowy obejmują wspieranie osób starszych lub niepełnosprawnych poprzez pomoc w podstawowych, codziennych czynnościach domowych i życiowych, w szczególności:
- pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów;
- pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków;
- pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w gospodarstwie domowym;
- pomoc w praniu odzieży i bielizny;
- pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie
się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą, towarzyszenie na spacerach; - informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
- odwiedziny w szpitalu;
- objęcie podstawową opieką medyczną, której wymaga osoba starsza lub niepełnosprawna;
- pomoc przy codziennych czynnościach
- Usługi opiekuńcze będą realizowane w miejscu zamieszkania osoby starszej lub niepełnosprawnej, wskazanym przez Podopiecznego.
- Do zakresu usług opiekuńczych podstawowych zalicza się:
- pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów (dokonywanie zakupów w czasie pracy zgodnie z życzeniem podopiecznego z jego środków finansowych);
- pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków (przygotowywanie posiłków w miejscu zamieszkania podopiecznego z artykułów spożywczych udostępnionych opiekunowi);
- pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w przestrzeni domu, z której korzysta podopieczny (z wyłączeniem ciężkich prac porządkowych);
- pomoc w praniu odzieży i bielizny (wykonywanie czynności w miejscu zamieszkania podopiecznego);
- pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą,
- Towarzyszenie na spacerach- aktywizacja podopiecznego do działań ruchowych i intelektualnych zgodnie z jego wiekiem i potrzebami;
- informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
- odwiedziny w szpitalu -koszt dojazdu opiekuna w miejsca wskazane przez podopiecznego, w tym koszt paliwa pokrywa podopieczny ze środków własnych.
- Do zakresu usług opiekuńczych rozszerzonych zalicza się:
- Opieka higieniczna:
- pomoc w utrzymywaniu higieny osobistej podopiecznego (mycie),
- zmiana bielizny osobistej,
- pielęgnację podopiecznego: pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zmiana pielucho
- majtek, zmiana opatrunków, zapobieganie w powstawaniu odleżyn, pomoc w ułożeniu chorego w łóżku, zmianie pozycji chorego w łóżku, pomoc w poruszaniu się chorego po mieszkaniu, zamawianie wizyt lekarza, pielęgniarki.
- Inne czynności wynikające z indywidualnych potrzeb podopiecznego wyżej nieopisane.
- Cena wszystkich usług opiekuńczych rozszerzonych ustalana jest indywidualnie w zależności od potrzeb i stanu podopiecznego.
- Opieka higieniczna:
- Opiekun nie może:
- świadczyć usług wymagających kwalifikacji medycznych (w tym czynności związanych z rehabilitacją medyczną chorego),wykonywać prac remontowych np. malowanie,
- wykonywać prac związanych z pielęgnacją ogrodu oraz obejścia domu podopiecznego,
- wykonywać ciężkich prac porządkowych w tym. np. przesuwanie mebli, noszenie ciężkich przedmiotów,
- przygotowywać posiłków dla osób innych niż podopieczny oraz robić zakupy dla osób innych niż podopieczny,
- prać bielizny i ubrań należących do innych niż podopieczny osób.
- Zlecenia na usługi opiekuńcze przyjmowane są w Sekretariacie Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej przez telefon, w dni robocze i w godzinach pracy Sekretariatu oraz pocztą elektroniczną przez 24 godziny na dobę przez 7 dni tygodnia.
- Przez dokonanie zlecenia należy rozumieć przekazanie potrzeb klienta co do oczekiwanych warunków umowy na korzystanie z usług opiekuńczych (okresu umowy i określenia rodzaju usług) poprzez kontakt telefoniczny lub mailowo-telefoniczny lub osobisty z Sekretariatem Caritas, w dowolnym terminie.
- Po złożeniu zlecenia Usługi Opiekuńcze Caritas poinformują klienta o dostępności danych usług i możliwym terminie zawarcia umowy na ich świadczenie. Strony telefonicznie ustalą termin zawarcia umowy i jej szczegóły. Przy zawarciu umowy podopieczny dokona wpłaty należność za pierwszy miesiąc trwania umowy z góry.
- Po zawarciu umowy i dokonaniu wpłaty, usługi zgodnie ze złożonym zleceniem zaczną być wykonywane przez wskazaną osobę.
- Ostateczne ustalenia wiążące obie strony, określa umowa podpisana przez obie strony sporządzona na podstawie zlecenia.
- Usługi Opiekuńcze Caritas zastrzega sobie prawo do odmowy realizacji zlecenia lub zmiany jego terminu realizacji za powiadomieniem klienta, w przypadkach kiedy brak jest osób które mogą świadczyć usługi opiekuńcze w danym rejonie lub oczekiwane przez klienta usługi są niemożliwe do spełnienia.
- Usługi są realizowane w ustalonych dniach tygodnia według przyjętego harmonogramu zgodnie z dokładnymi ustaleniami między stronami.
- Usługi Opiekuńcze Caritas przyjmują płatności od podopiecznego, w formie przelewu bankowego na wskazany w umowie rachunek bankowy.
- Usługi Opiekuńcze Caritas zastrzega sobie prawo do zmiany wysokości opłat miesięcznych znajdujących się w umowie, wprowadzania nowych usług do oferty, przeprowadzania i odwoływania akcji promocyjnych bądź wprowadzania w nich zmian.