REGULAMIN ŚWIADCZENIA USŁUG OPIEKUŃCZYCH

CARITAS DIECEZJI KOSZALIŃSKO-KOŁOBRZESKIEJ

 

 

  1. Usługi Opiekuńcze Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej (dalej "Usługi Opiekuńcze") jest niemającą osobowości prawnej jednostką wewnętrzną Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej, która jest jej organem prowadzącym.
  2. Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej jest kościelną osobą prawną.
  3. Zleceniobiorcą może być niesamodzielna osoba korzystająca z usług opiekuńczych, poprzez złożenie oświadczenia i zawarcie umowy na korzystanie z usług, co jest równoznaczne z tym, że zapoznał się z treścią regulaminu, rozumie jego zapisy, przyjmuje je do stosowania i zaakceptował jego postanowienia.
  4. Niniejszy Regulamin określa zasady świadczenia usług opiekuńczych na terenie Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej.
  5. Użyte w niniejszym regulaminie pojęcia oznaczają:
    1. regulamin - regulamin świadczenia usług opiekuńczych określa zasady świadczenia usług opiekuńczych,
    2. organizator usług opiekuńczych – Usługi Opiekuńcze Caritas Diecezji Koszalińsko- Kołobrzeskiej,
    3. Podopieczny - osoba, która ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego,
    4. strona internetowa - strona internetowa z informacjami o świadczonych usługach znajdująca się pod adresem: uslugiopiekunczecaritaskoszalin.pl
    5. koordynator ds. rekrutacji - osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie przyjmowanie deklaracji zgłoszeniowych, udzielanie informacji/wyjaśnień, prowadzenie rejestru zgłoszeń,
    6. miejsce zamieszkania - miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
  1. Pierwszym etapem podjęcia współpracy jest spotkanie konsultacyjne koordynatora z Podopiecznym i osobą z rodziny. Spotkanie konsultacyjne jest nieodpłatne i nie zobowiązuje do podpisania umowy.
  2. Przedmiotem umowy jest wykonywanie usług opiekuńczych związanych z opieką nad osobami starszymi lub niepełnosprawnym przez Zleceniobiorcę, wobec osób wskazanych przez Zleceniodawcę, będących klientami Zleceniodawcy, w miejscu wskazanym przez Zleceniodawcę.
  3. Usługi świadczone w ramach niniejszej umowy obejmują wspieranie osób starszych lub niepełnosprawnych poprzez pomoc w podstawowych, codziennych czynnościach domowych i życiowych, w szczególności:
    1. pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów;
    2. pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków;
    3. pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w gospodarstwie domowym;
    4. pomoc w praniu odzieży i bielizny;
    5. pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie
      się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą, towarzyszenie na spacerach;
    6. informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
    7. odwiedziny w szpitalu;
    8. objęcie podstawową opieką medyczną, której wymaga osoba starsza lub niepełnosprawna;
    9. pomoc przy codziennych czynnościach
  4. Usługi opiekuńcze będą realizowane w miejscu zamieszkania osoby starszej lub niepełnosprawnej, wskazanym przez Podopiecznego.
  5. Do zakresu usług opiekuńczych podstawowych zalicza się:
    1. pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów (dokonywanie zakupów w czasie pracy zgodnie z życzeniem podopiecznego z jego środków finansowych);
    2. pomoc w przygotowywaniu i podawaniu posiłków (przygotowywanie posiłków w miejscu zamieszkania podopiecznego z artykułów spożywczych udostępnionych opiekunowi);
    3. pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w przestrzeni domu, z której korzysta podopieczny (z wyłączeniem ciężkich prac porządkowych);
    4. pomoc w praniu odzieży i bielizny (wykonywanie czynności w miejscu zamieszkania podopiecznego);
    5. pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą,
    6. Towarzyszenie na spacerach- aktywizacja podopiecznego do działań ruchowych i intelektualnych zgodnie z jego wiekiem i potrzebami;
    7. informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
    8. odwiedziny w szpitalu -koszt dojazdu opiekuna w miejsca wskazane przez podopiecznego, w tym koszt paliwa pokrywa podopieczny ze środków własnych.
  6. Do zakresu usług opiekuńczych rozszerzonych zalicza się:
    1. Opieka higieniczna:
      • pomoc w utrzymywaniu higieny osobistej podopiecznego (mycie),
      • zmiana bielizny osobistej,
      • pielęgnację podopiecznego: pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, zmiana pielucho
      • majtek, zmiana opatrunków, zapobieganie w powstawaniu odleżyn, pomoc w ułożeniu chorego w łóżku, zmianie pozycji chorego w łóżku, pomoc w poruszaniu się chorego po mieszkaniu, zamawianie wizyt lekarza, pielęgniarki.
    2. Inne czynności wynikające z indywidualnych potrzeb podopiecznego wyżej nieopisane.
    3. Cena wszystkich usług opiekuńczych rozszerzonych ustalana jest indywidualnie w zależności od potrzeb i stanu podopiecznego.
  7. Opiekun nie może:
    1. świadczyć usług wymagających kwalifikacji medycznych (w tym czynności związanych z rehabilitacją medyczną chorego),wykonywać prac remontowych np. malowanie,
    2. wykonywać prac związanych z pielęgnacją ogrodu oraz obejścia domu podopiecznego,
    3. wykonywać ciężkich prac porządkowych w tym. np. przesuwanie mebli, noszenie ciężkich przedmiotów,
    4. przygotowywać posiłków dla osób innych niż podopieczny oraz robić zakupy dla osób innych niż podopieczny,
    5. prać bielizny i ubrań należących do innych niż podopieczny osób.
  8. Zlecenia na usługi opiekuńcze przyjmowane są w Sekretariacie Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej przez telefon, w dni robocze i w godzinach pracy Sekretariatu oraz pocztą elektroniczną przez 24 godziny na dobę przez 7 dni tygodnia.
  9. Przez dokonanie zlecenia należy rozumieć przekazanie potrzeb klienta co do oczekiwanych warunków umowy na korzystanie z usług opiekuńczych (okresu umowy i określenia rodzaju usług) poprzez kontakt telefoniczny lub mailowo-telefoniczny lub osobisty z Sekretariatem Caritas, w dowolnym terminie.
  10. Po złożeniu zlecenia Usługi Opiekuńcze Caritas poinformują klienta o dostępności danych usług i możliwym terminie zawarcia umowy na ich świadczenie. Strony telefonicznie ustalą termin zawarcia umowy i jej szczegóły. Przy zawarciu umowy podopieczny dokona wpłaty należność za pierwszy miesiąc trwania umowy z góry.
  11. Po zawarciu umowy i dokonaniu wpłaty, usługi zgodnie ze złożonym zleceniem zaczną być wykonywane przez wskazaną osobę.
  12. Ostateczne ustalenia wiążące obie strony, określa umowa podpisana przez obie strony sporządzona na podstawie zlecenia.
  13. Usługi Opiekuńcze Caritas zastrzega sobie prawo do odmowy realizacji zlecenia lub zmiany jego terminu realizacji za powiadomieniem klienta, w przypadkach kiedy brak jest osób które mogą świadczyć usługi opiekuńcze w danym rejonie lub oczekiwane przez klienta usługi są niemożliwe do spełnienia.
  14. Usługi są realizowane w ustalonych dniach tygodnia według przyjętego harmonogramu zgodnie z dokładnymi ustaleniami między stronami.
  15. Usługi Opiekuńcze Caritas przyjmują płatności od podopiecznego, w formie przelewu bankowego na wskazany w umowie rachunek bankowy.
  16. Usługi Opiekuńcze Caritas zastrzega sobie prawo do zmiany wysokości opłat miesięcznych znajdujących się w umowie, wprowadzania nowych usług do oferty, przeprowadzania i odwoływania akcji promocyjnych bądź wprowadzania w nich zmian.